Home Actueel Molens Stichting Sponsors Beeldbank Contact
  • Itens
  • anbi

Rispens

Op 27 november 1821 maalde Molen Rispens voor het eerst het overtollige water uit de Rispenserpolder. Rispens kwam in de plaats van drie kleinere molens en nam per 1821 hun werk over. Arjen Gerbens Timmenga was de meester molenmaker welke de molen bouwde. Een stoere achtkantige grondzeiler was het resultaat.

Tot 1964 was de molen in werking. Vanaf dat moment ging Rispens over naar de gemeente. Werd er in de eerste periode onder de vleugels van de gemeente nog wel enig onderhoudswerk uitgevoerd, dat veranderde in de periode erna jammerlijk. Vanaf de jaren 80 trad het ernstige verval in, met bijna desastreuze gevolgen. Gelukkig kwam de redding in 1993 net op tijd. Rispens werd in de werkplaats van Wagenbrugge in Sneek geheel maalvaardig gerestaureerd. Ook werd de molen ca 100 meter verplaatst en kon op zijn nieuwe plek weer malen. De opening van de molen na de restauratie vond in 1994 plaats en sindsdien is de molen regelmatig in bedrijf.

Een aantal bijzondere eigenschappen van Rispens zijn o.a. het stichtingsbord met gedicht uit 1821 of vlak erna. Molenmaker Arjen Gerbens Timmenga maakte het bord met gedicht voor de molen. Het bord hangt heden ten dage nog steeds in de molen. Het bord is een unieke eigenschap die nauw verbonden is met de molen. Het is de enige in zijn soort in welke molen, waar dan ook.

Een ander uniek onderdeel van Molen Rispens is de Westra-as, de bovenas, die door molenmaker Westra uit Franeker werd ontwikkeld. De as werd in 1946 in de molen geplaatst en verving het houten exemplaar. De Westra-as is een as die bestaat uit 4 gegoten delen, welke aan elkaar zijn geklonken, met aan askop erop. Molen Rispens is één van de twee molens in Nederland welke een Westra-as heeft, erg uniek dus.

Een andere belangrijke bezienswaardigheid van Rispens is de witte houten kap. Dat is samen met het riet op de romp een unieke combinatie, welke verder niet voorkomt op andere molens in Nederland. Ook dat de eerste zolder op de vaste legeringen is gespijkerd, komt heel zelden voor. Naast voorgenoemde bijzondere eigenschappen staat de molen vol met inscripties uit alle perioden van de geschiedenis.

De molen is te bezichtigen wanneer deze draait, maar ook op afspraak. Molenaar Ruurd-Jakob Nauta is te bereiken op 0515-439929 of 06-28930890. Ook schoolklassen zijn van harte welkom, twee scholen uit Sneek en één uit Easterein komen regelmatig langs voor een bezoek aan Molen Rispens.

Voor meer info kijk op www.molenrispens.nl

2018 Molenstichting Súdwest-Fryslân - Makke troch Roelof Fopma.nl